×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

 

 

واکسن های مهمی که نباید توسط بزرگسالان، سالمندان و زنان باردار فراموش شود.
 

 

واکسن ها یک بخش مهمی از مراقبت های معمول بهداشتی برای بزرگسالان، سالمندان و زنان باردار می باشند. بزرگسالان، میانسالان و سالمندان، درست مانند بچه ها به حفاظت در برابر بیماری های عفونی نیاز دارند. خصوصا سالمندان باید از زمان واکسن آنفلوانزا، زونا و ذات الریه خود آگاه  باشند. این بیماری ها می تواند بخصوص برای افراد مسن با داشتن بیماری های زمینه ای خطرناک باشند.

چرا واکسن ها مهم هستند؟

آنفلوانزا

بزرگسالان بیش از 65 سال در معرض خطر ابتلا به عوارض مربوط به آنفلوانزا قرار دارند. ذات الریه، برونشیت، عفونت و عفونت گوش نمونه هایی از عوارض مربوط به آنفلوانزا هستند. آنفلوانزا همچنین می تواند بیماری های سینوس مزمن  را بدتر نماید.برای مثال، افراد مبتلا به آسم ممکن است در اثر آنفلوانزا حملات آسمی را تجربه کنند و افراد مبتلا به نارسایی احتقانی مزمن قلب ممکن است با ابتلا به آنفلوانزا شرایط بدتری را از این وضعیت داشته باشند. عوارض آنفلوانزا در این افراد می تواند منجر به بستری شدن و یا حتی مرگ آنها شود.

 

چه زمانی باید واکسن آنفلوانزا را دریافت کنم؟

همه کودکان، نوجوانان، بزرگسالان و سالمندان (هر فرد 6 ماهه یا بزرگتر) باید زود واکسن آنفلوانزا را وقتی هر زمان که در دسترس باشد دریافت کند. زنان باردار برای کمک به محافظت در برابر آنفلوانزا  باید این واکسن را دریافت کنند(در طول فصل آنفلوانزا، از مهر تا اردیبهشت ) البته واکسن آنفلوانزا را در هر زمان در طول بارداری می توان دریافت کرد.

- زونا

ویروس زونا که به اسم زوستر  و  همچنین هرپس زوستر  شناخته می شود  هر ساله حدود 1 میلیون نفر را در ایالات متحده تحت تاثیر قرار می دهد. هر کسی که از آبله مرغان بهبود یافته ممکن است در وی زونا ایجاد بشود، حتی  کودکان نیز می توانند مبتلا به زونا شوند.

هرچه سن شما بیشتر می شود، خطر ابتلا به زونا افزایش می یابد. زونا یک جوش دردناک می باشد که در یک طرف بدن یا صورت توسعه می یابد. این بثورات بشکل تاول هستند که در عرض 7 تا 10 روز زخمی شده و در طی 2 تا 4 هفته بهبود می یابند.

قبل از توسعه این بثورات ، مردم معمولا نشانه های دیگری از زونا را دارا می باشند، مانند درد، خارش یا سوزن سوزن شدن نواحی که این بثورات توسعه میابد ممکن است در هر نقطه  بدن از  یک تا پنج روز  قبل از بروز  بثورات  اتفاق بیفتد. سایر علائم زونا می تواند شامل: تب، سردرد، لرز و ناراحتی معده باشد.

چه زمانی باید واکسن زونا را دریافت کنیم؟

هر چه مسن تر باشید خطر ابتلا به زونا در شما افزایش می یابد.  این واکسن مجوز مصرف در  افراد 50 سال و بالاتر را دارد، اما طبق توصیه های CDCبه افراد 60 سال و مسن تر نیز این واکسن  توصیه شده است. واکسن از سال 2006 در دسترس بوده است. این واکسن خطر ابتلا به زونایی که در حال گسترش می باشد را تا 51 درصد کاهش می دهد. این واکسن در همه افراد،  فارغ از این که سابقه آبله مرغان یا زونا داشته اند توصیه می شود.

- ذات الریه

ذات الریه ای که توسط باکتری پنوموکوک رخ می دهد، می تواند باعث عفونت شدید ریوی، عفونت در خون و عفونت مغز و نخاع ، مننژیت شود.  علائم ذات الریه شامل: تب و لرز، تنفس تند و اشکال در تنفس و درد در قفسه سینه می باشد.

بیشتر عفونت های ذات الریه خفیف می باشد با این حال عوارض ذات الریه می تواند شدید و یا حتی کشنده باشد. این عوارض شامل عفونت  غشایی که حفره ریه ها و قفسه سینه را احاطه کرده، التهاب کیسه اطراف قلب،  مسدود کردن راه های هوایی، از کار افتادن ریه و تجمع چرک در ریه  می باشند.

چه زمانی باید این واکسن را دریافت کنم؟

در حال حاضر دو نوع واکسن برای ذات الریه وجود دارد یکی PREVNAR که13  گونه باکتری ذات الریه و دیگری PCV23که 23 گونه باکتری ذات الریه را پوشش می دهند. هر دو واکسن تنها یکبار به افرادی که بیشتر از 65 سال سن دارند  زده می شود. بزرگسالانی که  بین سنین  19  تا 65 سال با شرایط خاص و ضعف سیستم ایمنی روبرو هستند  می بایستی این واکسن را دریافت کنند.

- سیاه سرفه

Pertussis  که  بعنوان سیاه سرفه شناخته شده است، می تواند در نوزادان و کودکان خردسال بخصوص در کسانی که بطور کامل واکسینه نشده اند باعث ایجاد عوارض جدی و یا حتی کشنده شود. نوجوانان و بزرگسالان نیز عوارض ناشی از گرفتن سیاه سرفه را  می توانند داشته باشند، با این حال که این عوارض معمولا در این گروه سنی بالا کمتر مشکل آفرین می شود، بویژه در کسانی که یکبار واکسیناسیون را انجام داده اند.

عوارض ناشی از سیاه سرفه می تواند شامل کاهش وزن، بی اختیاری ادرار، از دست دادن هوشیاری و  شکستگی دنده در اثر سرفه شدید و عوارض جدی تری نیز باشد.

چه زمانی باید  برای سیاه سرفه واکسناسیون  انجام داد؟

واکسن سیاه سرفه که معمولا به عنوان بخشی از یک گروه از واکسن به نام TDAPمی باشد(کزاز – دیفتیری - سیاه سرفه) یا Td  (دوز تقویت کننده کزاز – دیفتیری).

واکسن TDAP در برابر کزاز، سیاه سرفه و دیفتری محافظت ایجاد میکند. دزهای یادآور Tdهر 10سال برای بزرگسالان توصیه می شود. با این حال تمام بزرگسالان 19 سال و بالاتر که هرگز واکسن TDAPرا دریافت نکرده اند باید یک دوز از آن را بدون در نظر گرفتن فاصله زمانی تجویز آخرین واکسن کزاز یا واکسن Tdدریافت کنند.

زنان باردار در تمامی سنین باید برای انجام واکسیناسیون TDAP(بین هفته های 27 تا 36  بارداری ) برای کمک به محافظت  در مقابل سیاه سرفه اقدام نمایند.

تنظیمات قالب