×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

 

ویروس شناسی علم بررسی و تشخیص ویروسها می باشد. آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری به دلیل اهمیت عفونت های ویروسی در بهار 1388، توسط آقای دکتر سید علیرضا ناجی راه اندازی گردید، تا با تمرکز و هدفمندی دقیق به غیر ازپرداختن به جنبه های تشخیصی مولکولی بیماریهای ویروسی به مطالعه تحقیقاتی بیماریهای ویروسی از جمله ویروسهای تنفسی‌، عفونتهای ویروسی فرصت طلب و ویروسهای منتقله از راه خون بپردازد. این واحد علاوه بر انجام خدمات و فعالیت های تشخیصی مولکولی به صورت گسترده، طیف وسیعی از بیماریهای ویروسی و ارتباط آنها بایکدیگر را مورد مطالعه قرار می دهد. آزمایشگاه ویروس شناسی مسیح دانشوری آزمایشگاه رفرانس ویروس پاپیلوما در ایران می باشد.

 

معرفی آزمایشگاه ویروس شناسی:                                  
آزمایشگاه ویروس شناسی با هدف تشخیص تخصصی بیماری های ویروسی (ویروس شناسی بالینی) با تکیه بیشتر در تشخیص مولکولی از ابتدای سال 1386 با حمایتهای ریاست محترم پژوهشکده و جناب آقای دکتر سید علیرضا ناجی در بیمارستان دکتر مسیح دانشوری تاسیس گردید.
طیف وسیعی از ویروس های بیماری زا شامل انواع ویروس های تنفسی( آنفلولانزای A، B، پاراآنفولانزا و ...) ویروس های منتقله از راه خون(…HIV,HBV,HCV)ویروس های فرصت طلب(…CMV,EBV)ویروس های گاستروانتریت,ROTA)نورواک...) میکروبهای منتقله از راه تماس جنسی(…HPV,HSV)دراین آزمایشگاه با روش های مولکولی(REAL TIME PCR,CONVENTIONAL PCR)  تشخیص داده می شود. در ضمن دراین مرکز جهت تصمیم گیری در درمان و پایش درمان تستهای کمی ویروسهایCMV,EBVHIV,HBV,HCV,و BKV-JCVصورت می پذیرد. همچنین آزمایشهای ژنوتایپینگ ویروس هایHPV  و HCVو مقاومت دارویی ویروس های HIV  و CMVاز جمله خدمات این آزمایشگاه می باشد.
 
دستاوردها:
حرکت در جهت سیاست های سلامت با وزارت بهداشت، مرکز مبارزه با بیماری ها و اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت، از سیاست های اولیه آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی دکتر مسیح دانشوری از بدو تاسیس بوده است. به طوری که در حال حاضر آزمایشگاه ویروس شناسی مرکز به عنوان آزمایشگاه قطب و ارجاعی در سطح کشور شناخته شده است.
آزمایشگاه ویروس شناسی مرکز با همکاری لازم با شبکه جهانی پاپیلومای سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران از آبان 92 و به انتخاب اداره کل آزمایشگاه مرجع سلامت به عنوان اولین و تنها آزمایشگاه مرجع کشوری ویروس پاپیلومای انسانی شناخته شد. تا کنون 3 طرح کشوری و بین المللی بالغ بر 6000 نمونه بالینی به درخواست اداره سرطان و دفتر مبارزه با ایدز و بیماری های مقاربتی وزارت بهداشت با محوریت بررسی اپیدمیولوژیک عوامل منتقله از راه جنسی (ویروس های پاپیلوما  هرپس سیمپلکس، کلامیدیا ، گنوکوک، سیفلیس، ...) در این آزمایشگاه به انجام رسیده است همچنین طرح کشوری غربالگری سرطان دهانه رحم با تقدم تشخیص ویروس پاپیلومای انسانی (Cervical cancer screening by Primary HPV Testing)که به صورت پایلوت از بهمن 1394 توسط اداره مبارزه با بیماری های غیر واگیر –دفتر اداره مبارزه با سرطان شروع شده است با مشارکت اصلی آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی به عنوان آزمایشگاه مرجع پاپیلوما در حال اجرا می باشد.
شایان ذکر است از سال 1394 این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه مرجع منطقه ای آنفلوانزا  از طرف اداره مبارزه با بیماری های واگیر در حال خدمت رسانی تشخیصی به 2 استان البرز و گلستان می باشد. در پی اجرای طرح تحول سلامت توسط وزارت بهداشت، این آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه ارجاعی در ویروس شناسی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی شناخته شده است که در حال خدمت رسانی تشخیصی به تعداد کثیری از بیمارستان های تابعه دانشگاه می باشد.   

ساعت کاری آزمایشگاه:
- از شنبه الی چهارشنبه ساعت 8 صبح الی 19
- پنج شنبه از ساعت 8 الی 13

تلفن تماس:
27122593 -021
26103406 -021


خدمات قابل ارائه:
روند ثبت و پذیرش، پردازش و آزمایش نمونه های بالینی در آزمایشگاه ویروس شناسی
ثبت و پذیرش نمونه:
پذیرش و نمونه گیری توسط همکاران در بخش پذیرش آزمایشگاه جهت بیماران سرپایی و یا ارجاعی از بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و یا همکاران پرستاری بیمارستان مستقر در بخش های مختلف بیمارستان مسیح دانشوری بشرح زیرصورت می پذیرد:

- انجام پذیرش در برنامه شبکه مدیریت بیماران
- ردیابی پذیرش توسط پرسنل آزمایشگاه از طریق شبکه مدیریت بیماران
- ورود نمونه از واحد پذیرش سرپایی، آزمایشگاه اورژانس و یا از بخش ها به آزمایشگاه ویروس شناسی
- ثبت نمونه در دفتر ثبت ورود "نمونه" در آزمایشگاه ویروس شناسی
- نگه داری نمونه در یخچال آزمایشگاه ویروس شناسی

پردازش نمونه:
نمونه در اتاق پردازش و استخراج اسید نوکلئیک در زیر هود لامینار کلاس 2 پردازش شده و در فریزر 70- درجه سانتیگراد نگهداری می شود.

استخراج اسید نوکلئیک:
استخراج اسید نوکلئیک در زیر هود اختصاصی کلاس 2 در اتاق پردازش و استخراج اسید نوکلئیک صورت پذیرفته و RNAدر فریزر70- درجه سانتیگراد اتاق استخراج اسید نوکلئیک و DNA در فریزر 20- درجه سانتیگراد اتاق PCR نگهداری می شوند.

انجام آزمایش ملکولار:
- تهیه مستر میکس: این عملیات در اتاق ساخت مستر میکس در زیر Dead air boxصورت می پذیرد.
- اضافه کردن اسید نوکلئیک و انجام PCR: اضافه کردن اسیدنوکلئیک در اتاق PCRدر زیر هود صورت می پذیرد. سپس لوله های واکنش در دستگاه PCR قرار داده و واکنش انجام می شود. در خصوص آزمایشات REAL TIME PCRجواب آزمایش از دستگاه خوانده می شود.
- الکتروفوزر: در خصوص آزمایشات ملکولی مرسوم الکتروفورز در اتاق POST PCRانجام شده و نتایج توسط دستگاه مستندساز دیجیتال ثبت می شود.

 

لیست آزمایشهای ویروسی         معیارهای پذیرش نمونه          آزمایشگاه ویروس شناسی پزشکی مسیح دانشوری      روند انجام تستهای ویروس شناسی        مشاهده لیست تست های قابل انجام

تنظیمات قالب